Monday, January 10, 2011

Majlis Meriah II


"Allah tidak melarang kita untuk berhibur. Selagi hiburan itu tidak mendatangkan kelalaian dalam kehidupan kita, maka, hiburan itu perlu. Tanyalah mana-mana ustaz di dalam dunia ini, Apa hukumnya berhibur? Pasti akan keluar jawapan seakan-akan begini, "Berhibur? Dalam Islam berhibur itu boleh selagi tidak melanggar syariat, tidak melalaikan dan tidak menjerumus kepada kemaksiatan" Perkembangan dunia hiburan dalam Islam berkembang luas selepas berkembangnya empayar-empayar Islam menguasai dua pertiga dari bumi ini." ~from this website

As i said before, entertainment is not wrong but let the right place and i was no exception. Bila menyentuh tentang kelalaian terhadap suruhan Allah akibat daripada hiburan ini, aku teringat akan penyertaanku dalam satu majlis gilang gemilang pada suatu masa dulu.~ dulu kot. :p. hehe. Tapi, biarlah ianya jadi satu pengajaran kepada aku dan itulah kali pertama dan terakhir aku menyertai majlis sebesar itu walaupun perananku di situ tidak penting. ~datang ke tak datang ke, mana ada orang perasan sebab aku salah seorang daripada lautan manusia yang datang. Cuma, pakaianku sahaja yang membezakan antara aku dan penonton lain yang hadir. hehe. Special sedikit di situ. huhu.

Masa tu, tak silap kami confirmkan dalam hujung semester. Actually, the event in the semester break. Aku dan 3 orang lagi rakan setuju untuk menjadi salah seorang peserta majlis tersebut. 2 malam berturut-turut. Aku ingat lagi, kami menyertainya adalah semata-mata kerana upah yang bakal diterima. Beside that, sekadar ingin merasai menyertai majlis sebesar itu. Kalau kita tak pergi, kita tak tahu pun situasi sebenar kan, sebab before ni manalah pernah joint event sebesar tu.

In fact, we will celebrate this event every year. But in that year, the celebrations quite unusual. Memang superb la beb! Aku pun tak pernah la tengok majlis segah itu.

Hmm...about us.. Bayangkanlah...

Kami bertolak dari kolej lepas zohor sebab nak elak jam. KL, tau la macam mana punya jam kan. Tambah pulak kalau ada event besar macam tu, bertambahlah sesak. Event mula dalam pukul 9 tak silap. Kami sampai dalam pukul 5 lebih macam tu. Bayangkanlah di mana kami menyahut panggilan azan asar, maghrib and isyaa'? Malam kedua pun macam itu jugak. Alunan azan memang menginsafkan sebenarnya. Tapi, apa aku boleh buat masa itu. Aku mati2 tak tahu yang keadaan sebenarnya akan jadi begitu. Sembahyang ntah ke mana. SubhanAllah. Cukuplah sekali aku terlibat.

Just imagine..

Bukan kami bertiga sahaja yang ada. Selaut manusia ada di tempat tersebut. MasyaAllah. Kelalaian dan kealpaan berlaku. Bukan pada diri orang lain, diri aku sendiri. SubhanaAllah. Makin lama kat situ, makin pening kepala sebenarnya. Pada malam itu jugalah seorang rakanku demam dan dengan itu kami pulang awal ke kolej. Dekat pukul 3 pg jugak la kot sampai. Awal ke tu? ish ish ish...

Nak keluar dari tempat kejadian juga ada masalah. Bayangkanlah, kami kena merentas lautan manusia sebab majlis belum habis lagi. Nak tak nak, redah juga. Dalam pada masa itu jugalah aku boleh lihat lelaki dan wanita amat rapat sehingga tak ada ruang. Bayangkanlah juga macam mana kami nak lalu. SubhanaAllah. Secepat dan sepantas mungkin kami berjalan. Aku tak tahulah apa pula agenda seterusnya andai majlis sebenarnya tamat dalam pukul 1 or 2. The same time, ambil masa nak jalan keluar dari tempat sesak lagi. Bayangkan je la...huhu.

Moral of the story, do not participate in the big events as they are distract us from doing the instructions of Allah. This statement simply for remind me of the default. InsyaAllah. May Allah always bless and protect me from the wrong things. InsyaAllah.

2 comments:

sePatu~gadIs~ said...

jauhkan dari semua itu..
kerana manusia xkan lari dari terleka..
kerana syaitan itu sdri berjanji akn merusakkan umat nabi Adam a.s

s a r said...

hmm. btul. manusia. sering terlupa dan mudah pula dipengaruhi gangguan2 yg x diingini smpai menyesatkan dan melalaikan segala yg halal menjadi yg haram..