Sunday, January 23, 2011

Kawen Sudaa


Sambung lagi pasal "ATN". Tapi kali ni dah masuk bab kawen dan lebih kepada peranan suami isteri. Kalau dulu aku belajar subjek masalah sosial dengan PM Dr. S, Stress and Coping dengan Dr. J, ada menyebut tentang nasfu dan akal antara lelaki dan wanita. Dari segi psikologi pun, kalau bab pembuatan keputusan, memang boleh salute la dengan lelaki. Sebab apa? Sebab mereka ni kalau membuat penyelesaian masalah, lebih kepada logik manakala wanita lebih beremosi. Aku setuju la part ni.

~rindu pulak pada Dr. S. hehe. Thanks doc sebab bagi markah tebaik pada kami. betul tak cek sepatu gadis? hehe

"lelaki itu sembilan logik dan satu emosi, perempuan pula sembilan emosi, satu logik. Fikiran, keputusan dan tindakan seorang lelaki banyak dipengaruhi oleh logik dan rasional akal dan lebih selamat mereka dipertanggungjawabkan kepada urusan2 yang perlu diputuskan dengan rasional dan bukan emosi" (hasrizal,2008)

Dalam perhubungan pula, "lelaki lemah emosi. Kelemahan itu menjadikan lelaki kurang sensitif dalam membaca bahasa emosi perempuan. Kekurangan daya emosi itu juga mungkin menjadi punca lelaki sukar melakukan perkara rutin dalam sebuah rumah tangga." (hasrizal,2008)

"Perempuan yang dikurniakan Allah dengan kekuatan emosi berbanding logik dengan nisbah 9:1, menjadikan mereka guru terbaik pada membentuk anak-anak, khususnya di peringkat prasekolah." (hasrizal,2008)

Selain itu, empathy juga penting dalam perhubungan suami dan isteri. Iaitu keduanya belajar untuk memahami antara satu dengan yang lain.

"oleh kerana perempuan kuat pada emosi, maka emosinya terpilih untuk hanya disuburkan oleh suami tercinta dan anak-anak." (hasrizal,2008). Alhamdulillah. Maka, kepada pasangan; "hargailah kasih sayang suami dan isteri, pandanglah dengan mata hati kerana ia pandangan hakiki."(hasrizal,2008)

Kata ust. 'you complete me' - itulah realiti hubungan antara suami dan isteri. Seperti Al-Hadith ada menyebut;

"Apabila seorang hamba itu berkahwin, maka sesungguhnya dia telah menyempurnakan separuh daripada agamanya. Maka bertaqwalah kepada Allah untuk menyempurnakan separuh yang berbaki."

Semoga aku tergolong daripada mereka yang demikian. InsyaAllah.

continue...

2 comments:

sePatu~gadIs~ said...

"Apabila seorang hamba itu berkahwin, maka sesungguhnya dia telah menyempurnakan separuh daripada agamanya. Maka bertaqwalah kepada Allah untuk menyempurnakan separuh yang berbaki."-- maka ak nk mencari cinta... yg mencintai ak kerana Allah.. yg mendampingi ak kerana Allah bukan kerana nafsu atau paras rupa...


btl x?

wahhh rindu kt DR s... RINDU NK DGR DIER CEL0TEH LG.. ehehhehe

sbnrnye rindu zmn nk bljr lg... dh setengah tahun berlalu

s a r said...

hhmmm.. btul beb..
crilah yg mnyintai kt krna kasihkan Allah.
bukn dgn sume bnde tu
bukn sbb rsa nak memiliki

rindu giler beb dgn Dr. S tu.. sangat2..
suke dgr dye mmbebel lgi.. waa...
giler sgt rindu time dulu..huu
mcm xcaye je kan..
cume kt ni je bermasalh krn xbkerja lgi..
huuu