Thursday, March 17, 2011

Tomahan dan kesabaran

Assalamualaikum

Rasanya, berulang kali tentang sabar. Kalau entry2 lepas tajuk sabar lagi, saya kuat dan sabar jangan sedih, semuanya tentang kesabaran. Yela, mungkin saya seorang yang tak cukup kuat. Atau mungkin juga tahap kesabaran tu makin tipis dan sampai di kemuncaknya. Sebab lain juga, mungkin jiwa semakin sensitif barangkali. :p

Manusia biasa, akan ada yang lemah tiap kali dilanda musibah atau bencana yang datang dari Allah. Sebabkan pegangan kerana adanya Dia, diri ini masih kuat di sini. Alhamdulillah. Tipulah andai seseorang itu menerima suatu dugaan tidak akan bersedih. Kepada yang kuat dan teguh sahaja dapat melaluinya dengan tenang.

Tomahan. Yup, tu salah satu dugaan yang selalunya menjadikan seseorang itu semakin hilang sabar walaupun dia merupakan seorang penyabar sebelum ini. Si pemberi tomahan ini biasanya orang yang akan mengcondemm malah ada pula yang sehingga membawa fitnah kepada si penyabar. Jika si tomahan beranggapan segala kata-katanya ibarat sebagai semangat supaya si penyabar agar lebih berusaha, mungkin ya sekiranya ianya adalah tomahan yang positif.

Bayangkan pula sekiranya tomahannya semata-mata dengan niat nak condemm dan menjatuhkan serta mereka tak tahu apa sebenarnya masalah yang dihadapi, dan tidak pernah pula merasai situasinya, bukan ke ianya menambahkan luka di hati. Mungkin jika kepada si penyabar yang memang cukup kesabaran tidak akan mengambil pusing langsung akan tomahan negatif tersebut malah dijadikan sebagai cabaran. Tetapi pada yang lemah, bertambahlah lemah.

Sebenarnya adalah lebih baik kiranya si lemah dapat melawan rasa sakit hati dan amarah kepada si pemberi tomahan dengan sentiasa beramal soleh serta dekatkan diri dengan Allah. Seperti dalam bait syair Hassan bin Tsabit dalam La Tahzan berkata:

"Aku tidak peduli dengan kesedihan atau kegelisahan 
yang disebabkan oleh ucapan orang-orang yang sentiasa mencela"

Bermaksud, orang-orang yang suka mencela dan merosak harga diri orang lain tidak akan mencelakakan dan membuat kerisauan. Semua itu tidak akan memalingkan perhatian orang Muslim dan tidak mengusik orang yang berani.

Seperti yang disebut awal tadi, manusia biasa tak lari dari semua ini sehingga ada pula yang membawa kepada kesedihan hati yang berpanjangan dan memudaratkan diri sendiri. Alhamdulillah, bukan saya sedemikian rupa walaupun kadang-kadang terpaksa menelan dengan kesat segala kritikan-kritikan yang menjatuhkan semangat yang tidak seberapa ni.

Hasbunallah wa ni'mal wakil yang bermaksud, cukuplah Allah sebagai penolong kami dan Dia adalah sebaik-baik pelindung. Satu ungkapan yang turut diungkapkan oleh Ibrahim tatkala dia dilemparkan ke dalam api sehingga api itu tiba-tiba menjadi dingin. Begitu juga, diungkapkan oleh Rasulullah saw ketika perang Badar sehingga Allah memberikan kemenangan. Hebat kuasa Allah dalam membantu hambaNya yang lemah. SubhanaAllah.

Apa lagi yang boleh dilakukan andai kita menerima musibah dan dugaan selain bersabar, berdoa, dan sentiasa bersabar serta redha dengan ketentuanNya. Semoga segalanya diberkati InsyaAllah.



~ingatan kepada diri sendiri yang mungkin makin tipis kesabaran serta memerlukan topup secepat mungkin :)
sabarlah sar...Dia Maha Mengetahui.

No comments: