Thursday, March 3, 2011

'Kemaruk berhibur'

Assalamualaikum

360: kenapa clubbing?
si girl: nak release tension. bangga kot dapat pegi clubbing. orang-oramg tua-tua ni mana layan clubbing macam ni. rasanya takda kitorang, tak meriah kot. haha.

Uih, agak segan silu lagi memalukan apabila ayat tersebut dituturkan oleh anak melayu kita. Under age lagi! Menipu mak ayah nak pergi study rumah kawan, rupa-rupanya study group lain yang mereka buat. Astaghfirullah. Sayangnya..kesian mak ayah yang ditipu terang-terangan dengan anak-anak mereka.

Tajuk 360 malam tadi, bunyi macam kasar tapi aku rasa memang bertepatan dengan apa yang berlaku. Lagi-lagi melibatkan tempat-tempat yang menyumbang kepada kesesatan. SubhanaAllah. Rasanya kalau bercerita akan side effect dari perbuatan ni, ramai yang dah tau kan. Tak perlu nak hurai panjang lebar. Apa yang aku nak kongsikan mungkin sedikit pengalaman lalu. Long long time ago. :)

Fitrah manusia inginkan keseronokkan atau hiburan tetapi biarlah berpada-pada sehinggakan ada harga diri tergadai. Tak boleh nak tunding jari kepada sesiapa apabila perkara ini berlaku. Sebab, yang terlibat bukannya budak kecil yang bertatih, tapi yang dah boleh fikir mana baik mana buruk. Mungkin keadaan hati yang semakin keras, mendorong lagi mereka jadi macam ni selain faktor-faktor persekitaran yang lain.

Walaupun aku masih belum yang layak untuk berada di sisi-sisi orang yang layak disisiNya, dan berusaha untuk menjadi layak di sisi orang beriman kelak. Alhamdulillah aku belum lagi terpengaruh dengan perkara-perkara macam ni dengan berbekalkan sedikit ilmu yang mak abah titipkan apabila berjauhan daripada mereka. Aku berkawan dengan sesiapa sahaja dan mempunyai rakan yang terdiri daripada mereka-mereka yang agak 'favorite' untuk pergi ke tempat-tempat ni. Pernah dulu aku nyatakan hasrat dengan niat ingin bergurau:

ak: weh, aku rasa aku nak ikut la korang, sebab aku nak tengok situasi kat dalam tu macam mana.
Y & T : hah! ~muka dah pelik.
ak: ha. ye la. aku nak tengok macam mana dalam tu. hee ~senyum.
T: betul kaw nak pergi?
Y: jom-jom, malam ni kita pergi.
ak: erk? ok ok. ~senyum lagi.

tengah siap-siap nak pergi..

Y: weh. kaw kata nak pergi. apsal tak siap lagi?
ak: hahaa. gila ke ape. simpang jauh la. aku saja je la.
T: haha. aku dah agak dah. kaw tak pergi. saja je kan. 
ak: hehehe
Y: jom la sar. kaw kan nak tengok camna. hehe
ak: haha. tak nak ar. sesia je pergi. korang nak pergi, pergi je la. aku doa selamat pergi, selamat balik. hehe.
T: cehh. beb, kalau kaw nak pergi aku tak kesah, tapi aku memang tak galakkan kan la orang kaw pergi. aku taknak ar kaw jadi cam kitorang pulak tetiba. hehe
ak: haha. aku tak pernah terlintas pun nak pergi tempat-tempat macam tu la beb. hee.

hehe. Kenangan lalu. Sungguhpun mereka macam tu, tapi takda pula mereka cuba menghasut atau mencucuk sahabat-sahabat yang lain untuk sertai. Cuma, ada juga yang tidak diajak langsung, tiba-tiba nak joint. Arghh. Syaitan bergelak ketawa tampar menampar melihat, bila dia berjaya lagi menarik seorang hamba Allah menyertainya. SubhanaAllah.

Mungkin ada yang tahu, kalau setiap Khamis malam Jumaat merupakan "Lady's Night" yang mana malam tersebut tiada pembayaran yang dikenakan untuk memasuki pusat hiburan. Bayangkanlah, orang lain bertadarus di rumah, mereka bertadarus di lantai dansa. hmm. SubhanaAllah. Tu belum termasuk pula hari minggu. Full la kat dalam tu agaknya eh. hmm. ~maaf aku memang tak tahu! :p

Aku paling tak suka bila mereka ni balik keesokkan harinya, then rambut mereka, perghh. Gila bau rokok dan ntah apa-apa ntah bau. Busuk giler. Hmm. Cuba bayangkan, kalau dah tempat pun macam tu, memang tak hairanlah bau pun macam tu. SubhanaAllah. Faham-faham je lah. Yang aku sedih, ada seorang rakanku, yang pada asalnya tidak mengenali apa itu clubbing, tiba-tiba menjadi peminat clubbing. ~tak tau lah sekarang masih atau tak. hmm. Si T dan Y tu pun sekarang dah tak layan clubbing dah. Alhamdulillah. Perubahan yang amat aku nantikan untuk melihat mereka berubah dan meninggalkan perkara-perkara kurang pedoman tu.

Macam 360 malam tadi, ahli clubbing merupakan anak muda belia belasan tahun lagi dah melibatkan diri. Sayang bukan? Pelapis-pelapis anak bangsa sedemikian rupa. Aku berani katakan yang mereka ini bukan dari golongan yang susah, tetapi mungkin dari keluarga yang agak berduit. Tambah pula keadaan keluarga yang sibuk dengan urusan sehingga terlepas pandang akan perihal anak-anak di luar. Disebabkan keseronokan, kemewahan, harta, menyebabkan mereka lupa akan akhirat. SubhanaAllah. Perlu diingan juga, sebelum kita menghadapi neraka akhirat, kita juga perlu melalui neraka dunia yang mana Allah akan memberi balasan tidak sehingga di akhirat kelak. Di dunia ini telah Dia berikan hukuman. Astaghfirullah..

"dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir." 
(Al-an'am:32)

~semoga sentiasa diberkati dan dilindungi daripada syaitan. InsyaAllah ~_~

No comments: