Tuesday, March 1, 2011

Manjakan anak dengan tangan

Assalamualaikum :)

Mungkin pepatah melayu "Sayangkan anak, tangan-tangankan, sayangkan isteri, tinggal-tinggalkan" lebih enak di dengari berbanding tajuk di atas. Hanya nak bincang bab anak je walaupun saya belum ber'anak' dan juga mempunyai keinginan tersebut pada suatu hari nanti. InsyaAllah sekiranya diberi kesempatan. Ini sekadar pendapat berdasarkan ilmu yang pernah kupelajari. :)

Bukan nak tunding jari kepada sesiapa, just want to say in general based on my an experiences (environment) and also in my past educations. Kalau dari segi pendidikan, sudah tentu ianya daripada teori-teori pakar psikologi mahupun pakar kanak-kanak. Tapi apabila berdasarkan pemerhatian di persekitaran, seolah-olah menyokong teori tersebut.

Inginku kongsikan antara teori pembelajaran yang berkaitan :
Teori pembelajaran sosial yang diperkenalkan oleh Albert Bandura - iaitu manusia boleh belajar melalui peniruan atau pemerhatian terhadap tingkahlaku model. Kanak-kanak boleh belajar sesuatu corak tingkahlaku daripada rakan yang menjadi model. Juga boleh meniru tingkahlaku ibu bapa dan juga ahli keluarganya yang lain. Guru juga boleh menjadi model yang sentiasa diperhatikan. Maka, adalah penting bagi ibubapa, guru dan remaja menunjukkan contoh yang baik. :)

Contoh paling dekat yang kita boleh ambil apabila melibatkan tingkahlaku negatif. Iaitu apabila seorang kanak-kanak merengek pada si ayah supaya membelikan barang-barang seperti rakannya juga. Jikalau dari family yang senang, tidak mengapalah juga. Bayangkan dari keluarga yang kurang kemampuan. Tak ke haru namanya. huu.

Berbalik kepada topik, pada pendapat aku tidak sewajarnya dimanjakan berlebihan. "Manjakan dengan tangan" di sini bermaksud, kadang-kadang perlulah memukul anak-anak ini dengan berpada dengan niat bukan untuk mendera tetapi sekadar peringatan agar perilaku tersebut tidak diulangi. Bukan apa, aku melihat perilaku orang disekelilingku dalam mengasuh anak-anak. Sehinggakan, aku pula yang tidak sabar melihat tingkahlaku kanak-kanak tersebut. Kanak-kanak tersebut melakukan kesilapan tetapi tidak dimarahi malah menurutkan lagi kehendak anak tersebut. "pa, nak itu, pa nak ni, pa, taknak mcam ni, pa taknak macam tu". Tambahan pula anak tersebut tidak pernah dipukul dan dimarahi. Apabila orang lain yang memarahi, ibu bapa pula yang meradang sebab anak mereka dimarahi. hmm.

Yela, siapa yang tak sayangkan anak. Ibubapa mana yang sanggup menghampakan impian dan harapan anak-anak mereka. Sesusah manapun, akan dicari juga semata-mata ingin memberi kegembiraan pada wajah si anak. hmm. Cuma, risau jika melihat anak-anak sekarang. Betapa bertuahnya mereka mendapat segala kemewahan dan kemudahan yang disediakan oleh mak ayah tetapi disalahguna pula. hmm. Lebih buruk lagi apabila ada anak-anak yang semakin 'naik tocang' atau dengan erti kata lainnya mula nak 'pijak kepala'. Terlalu melebih-lebih pula. Astaghfirullah.. tak tahu la nak kata macam mana. Semoga ku dijauhkan dari segalanya. InsyaAllah.

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ

yang bermaksud: "Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.(Ibrahim:40)

~to my bro, happy birthday to u! semoga sentiasa dilindungi dan dredhai selalu. selamat bertunang juga! :)

2 comments:

ratukasih said...

i'm agree wif u dear.....
dulu aku mana ada di manja2 sgt...
kalu salah mmg kena rotan.... tkde kompromi........... terus takut nk melakukan kesalahan.... skrg alhamdulilah jdi manusia berkat mom n dad jaga............
tpi budak skrg nie.... aku cukup pelik........ manja mmg terlampau mnja smpi snggup buat apa sje ngan org tua....
kuar ajar bukan men.. lg2 ngan guru... tkder rasa hormat... dulu aku respek gler ngan guru.......
tkut gak r nak buat salah....... hehehhe........ budak baikkan....

s a r said...

uit.. salam beb! :p

thanks dear!
hmm. jauh beza sekarang beb.. macam2 hal jadi.
kalau dulu, nak angkt muka dgn cekgu pun tak berani. sekarang siap boleh naik tangan kat muka cekgu lagi. Nauzubillah..tak tau la nak cakap macam mana2.

hehe. baik la sangat, kaw memang baik. :p

tapi time skola dulu kita memang baik apa.. haha.

~giler perasan. lupa ke kelas sape kena sound yang selalu bising.. gege..

thanks beb sebab comment. maybe u should to be one of my follower too.. gegege..:p