Thursday, February 24, 2011

hmm - haah - yer la

Assalamualaikum

~semangat semangat sar! baru tadi kata ada semangat tiba-tiba.. :p
~ni antara favorite words... everyday ok! :p

 ~gambar hiasan semata. ahaks! :p

Antara perkataan yang selalu aku gunakan masa chat, sms, mahupun perbualan. Makanya, ada yang sampai tersentap kerana aku terlalu kerap menggunakan perkataan tersebut. ~hehe. maaf teman-teman, :p. Setiap orang mesti mempunyai pendapat masing-masing dalam menterjemah suatu perkataan. Persepsi sendiri dan tiada siapa yang boleh bantahkan. Tapi apakan daya, tu yang kadang-kadang sampai ada yang tersalah faham atau tersalah anggap dengan apa yang cuba disampaikan. Maka, jangan tanya kenapa andai "perbincangan keras" berlaku selepas itu. huu.

1.  Hmmm a.k.a Ermmm

Perkataan ni memang terlalu kerap aku guna. :p. Antara sebab aku balas dengan menggunakan perkataan ini adalah sama ada aku tengah fikir ayat yang seterusnya atau pun memang yang sebenarnya takda ayat nak balas atau juga pada hari tersebut memang langsung takda mood nak berbicara. :p. Tu sebab aku sendiri. Tapi ada pula sahabatku menegur kerana aku terlalu kerap menggunakan perkataan ini dan beranggapan aku selalu mengeluh dan sekaligus aku menerima advice free dari dia atas alasan perbuatan mengeluh seakan-akan tidak bersyukur dan redha dengan apa yang telah berlaku. ~huu, thanks sebab ingatkan.

2.  Haah

Perkataan ni pulak aku guna bila orang yang bertanya tu dah bagi jawapan sendiri. ~tak payah susah aku jawab panjang lebar. hee. Tapi ada pula yang berpendapat, kalau dah banyak kali jawab haah je, beranggapan yang kita ni sombong dan sengaja tidak mahu melayan cakap dengan orang tersebut. Tengok! Orang dah salah faham pula. Ni contoh perbualan aku dan sahabat pada satu pagi yang sunyi:

Ss: Assalamualaikum beb!
Ak: Waalaikumussalam beb!
Ss: Kaw kat mana ni beb?
Ak: kat jalan dah.
Ss: oo dah keluar ni eh?
Ak: haah
Ss: dari subuh ke beb?
Ak: haah
Ss: dah dalam kereta la ni?
Ak: haah
Ss: kaw dengan ayah kaw la tu eh?

akhirnya...

Ak & Ss: haah ~serentak aku jawab. haha
Ak: haah laa...
Ss: oii.. kaw ni asek haah, haah, haah je. takda perkataan lain ke oi.. haha

haha. Tengok! mana taknya aku jawab haah. Sapa suruh sendiri bagi soalan tapi sendiri jawab. Lain kali pastikan jangan bagi soalan kalau dalam persoalan tu dah ada jawapan.Sendiri tanya sendiri jawab. hehe.

3.  yer la

Ni lagi satu perkataan yang banyak orang boleh salah faham. Aku guna atas sebab masa aku jawab kepada orang yang tengah membebel (advice :p), kepada orang yang cuba menegakkan benang yang basah even dia tahu yang sebenarnya dia dah buat salah, maka aku malas nak layan, itulah jawapan yang paling sesuai. Dan lagi satu bila aku suka-suka kasi perkataan tu dengan tiada maksud apa-apa tapi aku tukar jadi "yorr la kaww". Loghat mana ntah. Sampai sahabatku bilang dah jadi macam trademark aku dah. :p. Tapi itu pendapat aku. Ada seorang sahabatku pula menegur apabila aku menjawab dengan perkataan yer la atas sebab aku malas dengan bebel dia. hehe.

Katanya:

"Seseorang itu apabila kene bebel (advice), dia senyap tanpa sebarang tindak balas, dalam hati mesti kata yer la.. sebab malas nak dengar bebel itu, tak suka yang dia kene bebel ataupun juga sebenarnya menyampah dengan orang yang membebel tu! Maka dengan senang hati mengiyakan apa yang dibebelkan dan ambil jalan mudah dengan menyatakan yer la dan tidak mahu perbincangan jadi panjang menjela." (h,2011)


~haha. betul betul betul. Memang ada betulnya jugak sebab aku sendiri pernah buat kalau aku marah dengan orang. huu. 

hmm.~ hmm lagi aku. huu. Tapi tu la kan. Setiap orang ada pendapat masing-masing akan maksud setiap perkataan yang dituturkan. Ada yang kalau sedang berkata dengan muka tidak bersalah, mengeluarkan ayat-ayat atau perkataan yang nait sebenarnya nak menyindir dengan erti kata lain sinis je bunyinya. Tu belum orang yang tanpa niat menuturkan sesuatu tetapi disalah anggap pula oleh si pendengar. Uish. Complicated sungguh la. huu. Terlalu sukar nak puaskan hati semua pihak bukan? Sabar je la. Tapi sebenarnya, kalau betul dengan cara komunikasinya, segala misunderstanding dapat dielakkan. Sekian. :)

***semangat sedikit punah gara-gara salah klik. cess. sabar je la. salah sendiri! :p
kena ada semangat untuk menaip di blog kan? cuba kalau takda semangat, malas pun datang walaupun banyak idea nak tulis kan. Maka, blog pun lama ditinggalkan sunyi tanpa update. hee. Lainlah bagi yang sememangnya busy dengan kerja ataupun pc rosak ke, kene curi ke kan. hee. Bagi yang takda semangat, i think u need some booster to get your writing momentum at the higher level. :p. chaiyo! thanks a lot to pemberi semangat! :)

8 comments:

Lyana said...

salam.

"yorr la kaww" - it sounds like loghat negeri sembilan.

hehe.

s a r said...

assalamualaikum cek lyana's!

hee.

oo yeke. tak tau pun. huu.
thanks! :)

dreamygirl said...

hahaha...iyola sarr oi..hehe..-p

s a r said...

hahha. yer la kaw weh.. thanks comment.. gudluck beb! jawab elok2! :p jangan sibuk nak blik ruma je. :p

Kakzakie said...

Tapi dgn kata itu bangsa lain pun faham. Eg.: Are you okey? Answer: haah...

Kena gunakan juga kan :)....

sePatu~gadIs~ said...

ahahhahaah....

i like ur word HAAH... kih3....

tp ak xsuke ERRM... mcm org xde mood berckp... ehhehe...

ape2 pn.... kata2 tu kadang2 jelas tnpa tgk mimik muke... betoi x??
kdg2... ayt msj tu... xsme bunyi/nada yg kte mksd kn...
so... ckp je dpn2...
tgh mrh ke.. bengang ke.. sedey ke nanges ke.. bley nmpk jelas...
=)

s a r said...

kakzakie>

hehe. haah kakzakie :)
nak taknak, kene gunakan elak dari langsung tak jawab pertanyaan orang kan.. hee.

thanks comment kakzakie :)

s a r said...

sepatu gadis >

hahhaa. mana taknya kaw suka. dah kaw yang tanya.. hahah.. :p

hmm@ermm tu macam aku kata kat dalam tu la. kadang2 ada jugak yang salah faham. macam2 tafsiran kan.

batul la tu. bila taknampak muka, macam mana nak tau kan. melainkan dengan nada suara yang menyebut perkataan tu. :)

oitt.. lama sangat kot kaw takda. tau ar bz keje sakrang hee..

anyway, thanks sempat jugak tengok2 blog aku. :)