Saturday, October 29, 2011

Istikharah bukan jodoh semata

Assalamualaikum.. :)

Petikan akhbar bila entah. Kurang lebih macam ni persoalannya...

"....saya taknak Si B sebab saya sayang Si A. Tapi Si B kerap kali pujuk saya sehinggakan saya keliru untuk memilih sebenarnya. Untuk melakukan solat istikharah, saya rasa ini bukan masa yang sesuai kerana saya rasakan belum tiba masanya saya membuat penentuan jodoh. Saya belum sedia ke arah itu...."

Maka yang si jawap pun menjawab....

.....pilih yang betul-betul adik suka.....~dia nasihat2, tapi tak sentuh pun istikharah tu.

*******
even yang tersembunyi, kalau DIA nak tunjuk, dia tunjuk jugak.

Aku takdalah pandai bab2 masalah orang berkasih ni. Ni apa yang aku tau je la. Salah betulkan la wahai sahabat. Ok, maybe dalam tu bukan ruangan agama tapi hanya sekadar pendapat. Dan biasanya ruangan tu semua mesti persoalan orang berkasih. ~sukahati doranglah!

Sabda Rasulullah saw bermaksud:

"Di antara kebahagiaan anak Adam ialah Solat Istikharah (minta pilih) daripada Allah swt. dalam segala urusannya. dan di antaranya kecelakaan anak Adam ialah meninggalkan solat Istikharah daripada Allah pada segala urusanNya."

Tapi rata-rata antara kita sebenarnya tak pentingkan pun solat ni kan. Ok, memang tak wajib dilakukan tapi sebenarnya ia sangat membantu untuk kita buat keputusan dengan lebih waras. Tapi ada pula yang beranggapan solat ni perlu buat untuk jodoh je?. Tu dah salah dah tu. Sebenarnya solat ni lebih dari tu. Apa jua yang kita buat terutamanya dalam membuat keputusan. Tak salah kita memohon petunjuk. Sesungguhnya petunjuk Allah itu adalah yang benar belaka kan.

Makanya di sini, janganlah menganggap Istikharah tu untuk jodoh semata. Istikharah bukan untuk jodoh semata! Maknanya kalau dah jumpa jodoh, dah kahwen, lepas tu selamanyalah kita tak payah buat solat ni. Macam tu ke? Janganlah macam tu kan. Kalau tak, apalah guna adanya solat ni kan.~untuk diri ini juga. 

Pasal jodoh, tak semestinya kita kena buat istikharah bila kita dah ada pilihan hati. Solat ini boleh dilakukan sebelum kita dipertemukan jodoh. Macam salah satu usaha cara haluslah jugak agar Dia perkanankan jodoh kita. InshaAllah. Semua atas Dia kan. Kita berusaha ajalah.

Untuk lebih lanjut solat ni, tanyalah yang lebih pakar. Harus juga diingat kesabaran amat diperlukan dalam melakukan solat ni. Jangan ingat sekali buat terus dapat petunjuk. Semua atas perkenan Dia. Kenalah sabar. Petunjuk pun bukan satu je. Tak semestinya mimpi. Pelbagai cara yang boleh Dia tunjukkan. Sekian. :)

12 comments:

nurul said...

salam.thanq sar -)

CikGu Ma said...

akak pernah buat istikharah...seminggu, then dapat petunjuk...

***bukan marah la td, akk takut penggunaan ayat dlm entry td tak sesuai^^, dun wury...hehhe..kalo nak komen, nak pangkah entry pun tak pe...^^,

s a r said...

#nurul

waalakumussalam beb.:)

#cikguma

see, seminggu kan. bukan sekali je. ada orang tu baru buat beberapa kali dah menggelabah. ~saya la tu. hee.

hee. ingat marah tadi, takut i. :D
ok je kak. saya suka je baca. apa pun jenis olahan ayatlah. boleh je baca. thanks kak. :)

Asakura said...

dalam hadis tu, anak adam atau adalam? :D

betul tu, solat istikarah tak semestinya utk mintak petunjuk pasal jdoh je, pasal perkara lain2 pun bleh janji perkara itu adalah perkara yg baik2...kalau yg jahat, confirm la tak leh...

Faaein Talip Roy said...

betul lah tu.. ada orang asyik fikir.. asal sebut istikharah aje.. terus pikir jodoh.. padahal.. istikharah untuk semua perkara pun boleh.. contoh cam nak beli dslr ker.. istikharah lah patut ke tak nak beli kan.. tapi aku tak sempat uat.. cuma doa aje.. moga pilihan itu tepat.. huhuhu.. ;p

Pia said...

"assalamu'alaikum sar...ikut gerak hati...itu jer petua akak,selain tu restu org tua juga penting...lain2 tu berserah pada Allah...bila nak kawin?"

s a r said...

#encik askura

alamak! malu saya! :D
terima kasih tegur. tak perasan. tapi dah betulkan. :D

#faarein

amboi, dslr terus. hee.
kalau ada masa buatla. inshaAllah tak rugi pun kan. :)

#kakpia

waalaikumussalam kak. eh, saya lambat lagi kak. tunggu sapa yang sudi bayarkan hutang ptptipu. ahah.

Faaein Talip Roy said...

hahaha. InshAllah.. memang tak akan rugilah bila buat istikharah ni.. sekurang-kurangnya dapat panduan dari DIA..

Ariesyah said...

salam...

saya sokong tu...kalau kita diberi banyak pilihan perlulah istikharah untuk meminta petunjuk dari allah ...jangan semata-mata mengharapkan manusia untuk memberi fikiran yang logik yang kita selalu nampak dari luaran jer..

s a r said...

waalaikumussalam.

tak semua fikiran logik akal kita menepati apa yang kita jangka kan. dengan adanya petunjuk, inshaAllah lebih berkat. :) thanks yep.

hansuke said...

aku baca post ko dan semua comment yang ada.

aku perasan ada sorg blogger tu, aku rasa dia tak baca pon post ko tapi dia terus bagi comment. haha~

post ko ni pasal, solat istikharah tu bukan bila nak cari jodoh je kan? tapi bole buat bila2 masa kalu ada keraguan timbul dalam hati atau masa nak pilih sesuatu, i.e dslr, cam yg kawan ko sebut tu kahkahkah..:)

biasanya lepas solat istikharah selain dari jawapan mimpi gerak hati pon boleh jadi satu cara nak tentukan jawapan kepada solat tu. tapi kalu tak buat solat istikharah dan guna gerak hati dalam apa saja hal tak salah pon cuma tak dapat la pahala solat sunat tu. tak jadi masalah.

tapi tak semestinya, kalu dah kawin, sebelom kawin tu tak buat pon solat istikharah, pastu takut, "eh, aku dah salah pilih ke?" org macam ni la yg tergolong dalam org yg tak faham erti solat istikharah tu. :)

contoh, masa nak nikah, dalam hati dah yakin, nak sehidup semati dengan yang kita sayang tu, maka tak perlu la buat solat istikharah lagi sebab dah yakin, buatpe nak buat solat yang nak bagi kepastian atau nak pilih sesuatu ikut keredaan Allah swt.

maka sah la solat istikharah adalah solat untuk membuat pilihan bagi pilihan2 yang ada pada masa yang kita ragu2 tu.

ok, dah malas membebel. :D

s a r said...

encik HANSUKE.

~ahah. kaw diam2 je la weh. ada ja aku perasan. post lain pun. layan je la. aku kan baik :P

mmm... betul betul yang kata tu. aku lupa bab yakin diri. thanks huraian dan ingatan kaw beb. yalah, aku pun tak tau sangat pasal ni. cuma yang aku tau, time tak yakin, tu ajalah kita patut buat.

betul la kaw kata, tak perlu nak rasa tak yakin tetiba bagi yang dah khwen.

thanks yep.

p/s- kaw dah bebel panjang.. pastu kata malas. :P