Monday, April 18, 2011

Sedia

Assalamualaikum

Mungkin pukulan hebat untuk mengingatkan hati ini....

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۖ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ

Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya. 
(Al-Imran:185)


 
Peringatan terbaik Rasulullah saw tinggalkan... Baginda bersabda;

 "Mati mengejut itu adalah kerehatan bagi orang beriman dan kedukaan bagi orang jahat (yakni kafir atau fasiq)."  
~riwayat Imam Ahmad dan al-Baihaqi dari Aisyah r.a.
"Seburuk-buruk waktu memohon maaf ialah ketika di ambang kematian dan seburuk-buruk waktu penyesalan ialah pada hari kiamat"
~riwayat Imam al-Baihaqi, Ibnu Asakir dan Ibnu Abi Syaibah dari Uqbah bin 'Amir al-Jauhani r.a., Abu Dardak dan Ibnu Mas'ud r.a. 
 


Sentapan di hati bertambah hebat apabila.....

Zaid bin Aslam menceritakan dari bapanya; "Jika masih ada bagi seorang mukmin itu dari darjatnya satu tahap yang tidak dapat dicapai dengan amalnya, nescaya Allah akan memberatkan kematian terhadapnya supaya dengan kesakitan dan kepayahan ketika hendak mati itu ia akan dapat sampai kepada darjatnya di dalam syurga. Jika sekiranya bagi seseorang kafir itu ada kebaikan yang belum dibalas, nescaya Allah akan memudahkan kematian baginya untuk menyempurnakan balasan bagi kebaikannya (di atas dunia), lalu (apabila ia mati) dibawa ke neraka."


SubhanaAllah... Astaghfirullah...

2 comments:

zoora qushairi said...

wane. aku insaf baca sume2 nih...

s a r said...

sekadar perkongsian je beb.

kalau aku tak bce pun, tak tahu.

alhamdulillah :p

thanks for comment beb! misshh u