Thursday, April 21, 2011

suka sangat SABAR ni ^_^

Assalamualaikum :)

Wahh..melampau sungguh kaw sar! SABAR jugak yang kaw pilih.
Biasalah kalau diri sendiri tak berapa nak sabar kan...
Ikut suka hati aje ni. :p
Khas dibuat untuk seorang sahabat yang merundum kekuatannya gara-gara masalah yang dihadapi.
Juga kepada yang sudi membaca dan mencerna apa yang dibaca.
Untuk budak yang bernama S A R juga. ~budak lagi ke? :p
Kita sama tapi tak serupa sahabat! :)

Seorang rakan berpesan...lebih kurang macam ni bunyinya... ~aku buat dalam ayat ku sendiri untuk mengelakkan dituduh plagiat oleh rakan ku itu. Copy sikit je cek! :p


"Ujian Allah macam kita mendaki bukit demi bukit. Semakin jauh kita daki, semakin penat kita rasa. Lama-lama makin letih dan letih sebab semakin lama bukit tu semakin naik. Maksudnya kecerunan bukit itu bertambah. Rasa makin susah. Tetapi, kita tetap juga kena sabar sebab kita tahu bila dah sampai kat atas tu nanti akan ada angin dingin, permandangan cantik dan sebagainya yang indah-indah belaka dan mestilah kita dapat berehat kat situ walaupun sebentar kan."

~macam nak naik Broga Hills tu, apa tujuan utama nak datang situ bila sanggup subuh-subuh lagi dah datang kan :D.

"Bila nak turun, kita rasa senang sangat, tak susah langsung. Pada masa tu la dugaan Allah ibarat masa tengah kita bersenang-lenang. Bila sampai ke bukit yang lain pula, sekali lagi kita kena mendaki dan rasai benda yang sama. Rasa susah, penat, susah dan menguji kesabaran kita kepada Allah. ~pastinya akan keluar ayat 'bila lagi nak sampai ni.' Sampailah kat puncak sekali lagi, kita senang balik. Mendaki bukit ini akan terus wujud sampailah kita ke akhirat nanti."

"Itulah ibarat dugaan Allah kepada kita makhlukNya. Sebab itu tak boleh nak risau, mengeluh dan sebagainya sebab Allah tahu kita ada tahap kesabaran. Tak mungkin Allah akan uji orang semua sama dan sangat tidak mungkin akan rasa benda yang sama sebab hati diciptakan berbeza-beza."


"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. 
(Al-baqarah:286) 

"Sebab itu setiap kali setiap saat kita kena kembali dan sentiasa mengingatinya. Sentiasa mengadu kepada Allah sebab hanya Allah sahaja yang mampu buat kita berada di atas bukit itu."

Okey, berdasarkan apa yang dihadapi oleh cek s a r dan sahabatnya, hati mereka ini tak sekuat mana, mulut kata sabar, sabar, sabar...last tak sabar juga. Maka, keluarlah keluhan dari mulut comel masing-masing. Tengok macam kuat gila, tapi..hmm..hanya Allah yang tahu. Bila tengok orang lain yang lagi teruk dari mereka ini, kuat dan cool je. Macam orang takda masalah. Hati pun teringinlah nak jadi macam tu jugak. Maka, tanyalah apa tips dan kaedah yang digunakan untuk menjadi sedemikian rupa. Dan dicubalah tips tersebut. Malangnya, tetap tak berjaya.

Okey, masuk sikit bab HATI. Satu hakikat yang harus, wajib! cek s a r dan sahabatnya harus terima, setiap manusia dijadikan berbeza-beza. Terutamanya HATI. Apa yang orang lain rasa, tak mungkin kita akan rasa yang sama. Allah tahu hati masing-masing. Oleh sebab itulah kita tetap gagal untuk menjadi sekuat orang lain. TETAPI pasti ada cara lain untuk kita jadi sekuat orang lain dan itu semua terpulang kepada HATI SENDIRI.

Sekian terima kasih. :)




khas buat sahabatku:
Broga Hills telah kau takluki,
Nak duduk di buaian, terpaksa memanjat,
Kau kena kuat tetapkan hati,
teruskan bersabar wahai sahabat.

khas buat rakan yang menyumbang ayat biru:
Tengah busy dengan kerja dan study,
Sibuk jugak cari suri di hati,
Terima kasih ayat yang sangat bererti,
Lain kali bolehlah kau bebel lagi. :P

14 comments:

ratukasih said...

heheheheh.... panas beb!!! hehheeh
tpi aku time naik broga tu... cool jer.... (gaya berlagak....) tpi mslh aku timbul bila nk turun... ngeri tu.. aku gayat kut... terasa menyesal plak naik broga... bila turun rasa tkur.... iye!!! aku boleh kuat.. mari kiter sama2 kuatkan ati n bersabo... (rasa mahu menngis ketika ini.. tuk melepskan beban yg ditanggung...) tpi.... aku sedar... walau nngis air mata darah mslah aku ttp ada.....

s a r said...

hahaha

tersangatlah berlagak kaw ni. ish ish ish... ~geleng kepala sambil kunyah kuih donat :p

pulak turun takut. maknanya kaw sukalah nak panjat? gudgudgud. teruskan usaha anda. maknanya anda tersangatlah seorang yang kuat.
tapi kenapa pulalah tuan hamba tersangat emo mengeluarkan kata2 di blog tuan hamba?

kamu nangis, saya tengok okey. dah berhenti baru saya pujuk :p

iya beb, sabarlah kita sama-sama. Hari tu aku tanya, terlebih perasan kuat sangat. 'aku ok je'
konon-konon sungguh ayat kaw tu. hehe.

cek huda boleh! chaiyo!
cek s a r pun kuat! gegege

Piasara said...

"selagi kita hidup di muka bumi Allah ini,selagi itu lah dugaan akan datang dan datang...bukit demi bukit kita kena daki ..Sebagai hamba Allah kita kena redha...smga kita semua digolongkan dlm kalangan org2 yg redha.."

"lama tak jenguk sini bkn bermakna lupa..tapi alamat ilang..jap gi kena boh dlm bloglist lah..asyik lupa jer.."

s a r said...

akak :)

berbesar hati dah akak sudi jenguk ke sini.

terima kasih kak. hati ini masih belajar menerima apa yang sewajarnya, wajib, patut dan mesti terima. terlalu banyak nak kena baik pulih lagi.

mulut je kata nak kuat, nak kuat, tapi tak kuat-kuat bila Dia berikan ujian. Astaghfirullah..

thanks kak atas ingatan :)

ratukasih said...

yaey2.... aku dah jdi follower ko... hahahhaahha.. aritu aku ingt dah jdi... rupa2nyer blom.. buat tyme internet bengong mcm tulah.... hehehheheh.....

s a r said...

haha.. cehh.. terlambat sungguh :p

anyway. thanks to be one of my followers..

jamuan makan takda lah. hehe

ratukasih said...

ala..... lapar nie.....bihun greng satu!!!! hehehheeh

s a r said...

takde takde takde..

pisang goreng pagi semalam je yang ada :p

ratukasih said...

pisang goreng basi... iskh2,.... takleh2.. tu leh bg ayam kat belakang umah aku jer makn.. diorg tibai jer kalu mknn basi... huhuhu..

s a r said...

haha

takyah tunggu ayam kat belakang ruma kaw, jauh-jauh pulak nak hantar.
belakang rumah aku je sudaa :p

Anonymous said...

ada majlis makn2 kah di sini ahahahh

s a r said...

ahahaa. mahu joint kah? ngee :p

hansuke said...

salam.

napa berair mata aku baca tulisan biru tu..hahahahha~

giler la...ko cilok mana neh cik sar?..:)

neway, teruskan bersabar.

hm..maybe tu semua citer lama, aku dah ada citer baru, tapi sebabkan ko dah tak tanya, maka aku pon takda la sibuk nak citer..:)

aku citer skit la:

keluhan sementara hati Allah uji. akhirnya, diberi jawapan pasti. sungguh indah sekali,
hingga mengalir air mata.

jawapan Allah jangan dikhuatiri,
sabar jua yang harus kita cari
dua hati jadi satu
demi Allah, demi Rasul, demi agama-Nya, untuk selamanya(inshallah)

s a r said...

waalaikumussalam beb.

~eheh. tetiba pula touching nih. ~uhu..

apakah cerita baru itu eh???

"jawapan diberi pasti"

maksud?