Friday, November 4, 2011

Jangan sesekali

Assalamualaikum...


Allah itu Maha Mendengar, Maha Pengampun, Maha Pemakbul dan segalanya Dia. Dialah segala-galanya.

Bila kita berkehendak sesuatu pastinya kita akan berusaha dan memohon.

Tiap apa yang kita mohonkan pastinya terbit dari rasa hati dan keinginan.

Orang kata, tiap apa yang kita perkatakan, apa jua butir bicara dan perkataan yang keluar dari mulut kita semuanya adalah doa bukan?

Makanya kita disuruh menjaga lidah dan tutur bicara agar apa yang diucap tidak semuanya menjadi kenyataan even ianya terbit dari bibir kita sebenarnya bukan kehendak. Tetapi lebih dipacu oleh hasrat hati yang tak stabil (sedang marah + dicucuk2 en.Syai.) ~ya Allah, sesungguhnya Engkaulah yang Maha pengasih lagi Maha penyayang. Lindungilah aku dari syaitan, dan buangkanlah rasa marah dalam hatiku Ya Allah. 

Apabila ianya sudah menjadi kenyataan, takut pula kita tak dapat menerima kenyataan bila doa/kata kita tu dimakbulkan.

Confirm terkejutlah dengan apa yang Allah makbulkan. -otak pun rasa tak beroperasi sekejap. ~aku la tu :D

See? Allah Maha Segalanya kan....

~jangan sesekali tiru aksi ini :D


Lagi satu...

Sentiasalah berperasangka baik...

"wahai orang2 yang beriman! jauhilah kebanyakan sangkaan (terhadap sesama muslim), kerana sebahagian sangkaan itu adalah dosa, dan jangananlah kamu mencari aib orang dan jangan pula kamu mengumpat yang lain...." (al-hujuraat:12)

kerana...

Berprasangka buruk seoalah-olah kita berprasangka buruk kepadaNya juga dan seolah-olah juga membenarkan Dia menunaikan pekara buruk itu berlaku.

Maka, janganlah sesekali... :)

10 comments:

CikGu Ma said...

buruk sangka adalah jarun incik syai...

nicksuhailee said...

betul ape yg awak kate kan tu..n berprasangka baik pada org lain tu mmg bgs..tp mcm mana klu mereka yg aib kan kita??mcm ne kite nk berprasgka baik lagi pada mereka?hurm..huhu

Faaein Talip Roy said...

bersangka baiklah..
itu lagi baikkan..

itulah.. kadang2 terlepas pandang hal ni.. kekadang kita terlupa akan DIA.. =(


*Selamat hari raya aidil adha s a r.. ^^

Pencari Cinta Sejati said...

Berprasangka buruk seoalah-olah kita berprasangka buruk kepadaNya juga dan seolah-olah juga membenarkan Dia menunaikan pekara buruk itu berlaku.

apa pun pembalikan sesuatu itu hanya kepadaNYA kerana semua itu adalah miliknya semata-mata.

s a r said...

#nicksuhaili

sesungguhnya sejahat2 perbuatan, lawannya adalah sebaik-baik perbuatan. :)

kita tak boleh nak kata 'tak' cik nicksuhailee. must be. sebab kalau kita stil prasangka buruk pada dia, takda apa pun kita dapat selain kita sendiri tak berapa nak tenang. sebab dalam kepala kita stil ingat buruk pasal dia. kalau rasa stil tak boleh nak go on dengan orang macam tu, just leave it. saya rasa takda ruginya cik suhailee. :) ~pendapat saya je. :)

CikGu Ma said...

awk kena tag..hehe..selamat hari raya aidil adha ^_~

http://qurratulain-pagaremas.blogspot.com/2011/11/ieyza-afieyna-1st-giveaway.html

nicksuhailee said...

insyaALLAH..terima kasih sar..adelah terbaik kita selalu bersangka baik agar kita tenang sentiasa..terima kasih :)

Cik Gee said...

sedang cuba bersangka baik.. huhuhu.. :)

s a r said...

miss gee

~hee.. itu lebih baik dari dok pendam perasaan. :D

Anonymous said...

Ya, mungkin karena itu