Sunday, April 1, 2012

Salah tempat Salah orang!

Assalamualaikum :)

Pada suatu hari, Cik wiwi telah menyertai satu seminar bersama bibik (awas! bukan maid! ~ panggilan makcik bagi orang jawa). Dalam perjalanan, Cik wiwi (anak jawa, tapi tak tau pun bahasa jawa) diam je sebab dia tak faham apa pun bila semua yang ada dalam kereta speaking jawa. Ada satu dua perkataan je cik wiwi faham bila ayat jawa bibik ada perkataan joint venture. Hee. tapi bukan kisah tu nak sembang. Ok, back to the topic! :)

~alamak! salah orang! :P


Tibanya di dewan seminar, makanya bibik pun bertemulah dengan sahabat handainya sekalian. Cik wiwi pula terus masuk mengambil tempat. Kemudian bibik pun duduk sebelah cik wiwi. Tetiba datang seorang peserta lain (Kak M) yang agak kenal dengan bibik. Dia pun menarik tangan bibik dan dibelek2. Tetiba she said:

"Bik, ada sakit pinggang ni bik. Angin dalam badan...bla bla bla.. " ~dengan tengok tapak tangan je.

Maka, cik wiwi pun gatak tangan tunjuk jugak tapak tangan untuk ditelek.

"Dik, kau ada sakit dalam perut eh? betul tak? Angin dalam badan, kolestrol dalam badan..." ~cik wiwi terus tarik tangan dia balik. Tak sanggup dengar.

Bibik yang diam dari tadi, tetiba bersuara.

"Dik, kau belajar dari mana baca tangan orang ni?"

"Dari ustaz tuu..." ~ Kak M tunjuk pada seorang ustaz yang turut sama ada dalam seminar.

"Meh sini tangan kau..." kata Bibik.

"Buat apa Bik?"

"Kau tak cerita pasal latar belakang kau pun aku dah boleh tahu... Kau ni...bla bla bla bla..." kata Bibik selamba.

Berubah terus muka Kak M. Terus dia duduk jauh dari Bibik and cik wiwi. Bibik buat macam tu sebab mulut Kak M dengan selamba je dengan confident kata orang2 yang dia telek ada penyakit tu, ada penyakit ni. Sampai cik wiwi pun perasan ada sorang makcik sampai sentap muka dia sebab sebelum ni dia kata, dia takda pun penyakit yang Kak M kata.

Bibik kata; "wiwi, jangan ambik hati sangat apa yang M kata. Apa yang dia kata bukan semua betul sebab dia pun belajar dengan orang macam mana nak baca tangan orang. Pasal badan kita, kita sendiri yang tahu macam mana. Melainkan memang dia ada 'gift'. Tu lain cerita. Kau amalkan je doa shifa'. InshaAllah terhindar dari penyakit."

Cik Wiwi senyum je.

Moral:

~jangan tunjuk pandai kepandaian yang kita ada pada orang lain dan menganggap orang lain takda ilmu macam kita. Sekalipun ada 'gifted', Allah beri bukan untuk ditunjuk2 dan membanggakan diri.

note: Bibik bukanlah ada gifted, dia saja je nak try Kak M. Sebab Kak M tunjuk hebat sangat yang dia boleh baca tapak tangan orang lain. Salah satunya, masing-masing sila tengok tapak tangan masing2 sekarang. Setiap hujung jari yang memerah lebih dari tapak tangan, maknanya ada kolestrol dalam badan. :) ~jangan percaya sangat ok. Lebih baik pergi jumpa doktor cek darah. Jangan kata cek kolestrol je, macam2 penyakit lagi boleh tengok. hee.

3 comments:

ghost writer said...

bak mai tapak tangan kau, kita buat 'give me five' banyak kali. lau sakit tuh, memang kuat sangat lah kita buat. :D

s a r said...

ehehe. boleh kesan penyakit jugak ke buat macam tu? :P

O CIKTEDDY said...

macam2 la...huhu