Monday, May 23, 2011

Anyone can speak, but?

Assalamualaikum :)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

Do you order righteousness of the people and forget yourselves while you recite the Scripture? Then will you not reason? (al-Baqarah:44)
"Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?"

~hiasan semata :)

Orang kata macam ibu ketam mengajar anak-anaknya berjalan. ~betul ke ayat aku ni? maaf kalau salah :p. Ajar anak berjalan betul, tapi sendiri jalan tak betul. 

Perkara ni selalu terjadi tanpa kita sedar. Kita bercakap itu ini, kita berpesan itu ini, nasihat itu ini pada orang lain. Tapi, pasti ke kita buat semua yang kita cakap tu? Atau ianya sekadar omong kosong. Bukan nak tunding jari pada sesiapa. Siapa yang buat pastinya terasa kan. Ada sesetengah tu ikhlas menegur untuk ke arah kebaikan, ada tu pulak sengaja nak tunjuk pandai, nak tunjuk hebat. Astaghfirullah...~aku tak mahu jadi yang ni. astaghfirullah...

Semoga kita tidak tergolong dari orang-orang yang tidak berakal. InsyaAllah.   

~ingatan, peringatan, reminder, keikoku, gyeong-go, تحذير  , for myself!
masih memperbaiki, menampal, menambah, top up ruang-ruang yang terbiar kosong. Astaghfirullah...

18 comments:

Kakzakie said...

Assalamualaikum sar,

Sebab itu bila nak suruh anak belajar, kita pun kena turut belajar. Kakak walau mengantuk tetap duduk teman mereka membaca walau ada kalanya muka berlindung disebalik buku sebab bimbang anak nampak mata kita terlelap. Hehehe... jangan ikut cara kakak tau.

s a r said...

waalaikumussalam kakzakie :)

~ehehe. takpelah kak. anak2 akak mesti faham umminya penat. hehe. janji akak ada sama dengan diaorang kan. saya rasa tu pun mesti dorang dah appreciate. :)

hmm. bab anak2 ni kadang2 bahaya jugak kan. parents as a role model to them.

hari ni kalau kita tengok, kalau mak ayah marah2, salahkan anak kalau anak tu tak jadi baik,. tapi, diri sendiri tak sedar.
Astaghfirullah..risau pula. ~uhu

nobody said...

Assalamualaikum sar :)

rindunye nak tunggu post dari awak ^^
astaghfirullah...
muga2 tidak tergolong dalam golongan sedemikian :)

akan cuba perbaik lagi diri ini :)
thanks atas ingatan dear
rindu awak ^^

*eh tibe2*

s a r said...

waalaikumussalam :)

~ehe. memang tiba2 ni. ahah.. :p

insyaAllah kita tidak tergolong dalam kelompok demikian. :)

sama2 kita perbaiki mana lagi yang kurang. insyaAllah.

ganbatte! :p

nicksuhailee said...

ya ALLAH,jauhkan la aku dr golgn begitu,..
thnks awk.bgs peringtan awk.kdg2,sy sndri xblaja nk ubh diri sendiri ni an....huu

s a r said...

alhamdulillah. ingatan bersama.

insyaAllah.
yela, Kadang2 kita tak sedar apa yang kita cakap dan nasihat kat orang tapi sebenarnya diri sendiri tak praktik apa yang diucapkan. semua tu kadang2 berbalik pada diri kita sendiri.

sama2 kita beringat. cuba sedaya mampu. :)

Republic Aku said...

kita bukan tidak berakal cuma kita terlupa guna akal ...

s a r said...

ya, itulah sebenarnya. kita dikurnia akal tapi tidak diguna sebaiknya.

thanks for comment :)

islam mumtaz said...

sulit untuk benar2 bersih diri sendiri guna memperbaiki orang lain.. namun kita tetap harus berusaha memperbaiki diri dan orang lain,

s a r said...

ya. itulah yang sebaiknya. perbaiki diri sendiri sekaligus sama2 membantu perbaiki diri orang yang berada di sekeliling kita juga. :)

Wan said...

assalam cik sar :)

teringat masa sek dulu..ustaz pernah cite..Apabila Rasulullah dimi’rajkan, Rasulullah s.a.w melalui satu kaum di mana bibir-bibir mereka digunting dengan gunting-gunting daripada neraka, lantas Rasulullah s.a.w bertanya Jibrail; siapakah mereka ini? Jawab Jibrail; mereka ini umatmu yang menyuruh manusia membuat kebaikan sedangkan mereka lupa diri mereka sendiri

mudah2an kita sume tak tergolong dlm golongan yg di tegor keras oleh Allah s.w.t di dlm ayat 44 surah al baqarah tu:)

s a r said...

waalaikumussalam encek wan :)

~thanks sebab sudi encek ke sini :)

iya, semoga kita tidak tergolong dalam golongan itu. sentiasa perbaiki diri untuk jadi yang lebih baik.

menarik perkongsian kamu. thanks for sharing ya. :)

Mutiara Bernilai said...

salam s a r .

teringat surah As saff..

kabura maktan indallah..

moga hati ini sentiasa beringat2..

terima kasih dear.

s a r said...

waalaikumussalam miss pearl :)

thanks ya. atas perkongsian kamu. luv it!

insyaAllah.
untuk ingatan bersama.
sama-sama kaseh dear! ^^,

Piasara said...

"aduhh..itulah manusia,satu jari tunjuk kt org..4 lagi jari tunjuk kat diri sendiri...(ingatan utk diri akk juga..)"

s a r said...

yela kak.

kadang2 benda2 ni yang kita tak sedar. semua berbalik pada diri sendiri :)
ingatan untuk diri ini dan kebersamaan jugak. ~uhu

Mohd Yusuf said...

Seeloknya, kita berpesan kepada org dan diri sendiri. :D

s a r said...

Itulah yang sebenarnya :)
yang terbaik perbaiki diri sendiri sekaligus orang sekeliling kita :)