Friday, May 31, 2013

Senang tu susah!

Assalamualaikum.. :)

Hari ni hari Jumaat. Sepatutnya happylah hari Jumaat kepada mereka yang bekerja sebab esok boleh cuti.
Aku? Happy jugak sebab Dia bagi bernafas lagi hari ni.

Terus kepada topiklah.

Hm.. Kenapa senang tu susah?

Senang tu susah sebab bila dah rasa senang, susah  nak tunaikan apa yang dituntut di saat kita susah. Apa yang dituntut? AMALAN.

Bila susah, bukan main khusyuk lagi buat AMALAN. Sanggup tu bangun malam, berpuasa, doa panjang2 lepas solat, sanggup berjam-jam depan Quran.

Bila senang? Lupa dah tu semua. Duduk atas tikar sejadah pun kalau boleh nak cepat lipat sejadah tu balik. Doa panjang? Terus langsung takda doa dah. Lepas bagi salam terus bingkas. Bangun malam? Tak terbangun dah.. Puasa? Esok-esoklah puasa pun boleh..

SEBAB APA NI JADI?

Sebab dah sibuk dengan kesenangan tu haa.. Masa pun jadi takda. Tak cukuplah senang cerita walaupun Dia dah bagi 24 jam. Kalau boleh nak 100 jam dalam sehari. Itu pun entah cukup entah tidak. Setiap saat yang belalu, dah tak fikir apa dah.. Sibuk aje fikir masa tu duit sokmo.

SEKARANG APA NAK JADI?

Senang ke hati bila dah terasa hidup tu senang tapi dengan selama derrkk je tinggalkan AMALAN tu semua? Senang ke hati? Sumpah tak senang! Aku sendiri rasa macam dalam 24jam tu tak cukup. Gila! Menyesal tak sudah kut.. Hati tak tenteram langsung! Semangat pun takda! ~S a r, muhasabah diri bebanyak...

MAKANYA..

Kembalilah kita semula rasa susah itu lebih baik dalam kesenangan. Kesenangan yang bersyukur amatlah diharapkan. Tapi kalau kesenangan yang lupa diri, macam mana tu? Jawablah kaw nanti..

Betullah orang kata kesenangan tu satu ujian.. Ujian amat hebat bila kita langsung tidak bersyukur dengan kesenangan yang ada... ~s a r. Ingat! jalan di hadapan, pilihan di tanganmu..




6 comments:

Kakzakie said...

Bagaikan lama tak bertamu tetiba hari ini terjumpa jejak. Moga sihat hendaknya.

Kalau Allah bagi 100 jam jenuh nak menyusun-atur program harian. Baru 24 jam dah tunggang-langgang inikan pula nak 100jam..

s a r said...

assalamualaikum kak. lamanya saya pun tak ke blog akak. terima kasih sebab sudi ke mari :)

Pencari Allah said...

Jauhkan kami semua dari manusia akhir zaman Ya ALLAH, Ya Rabb..

Cik Gee said...

pembacaan yg tepat pd masanyer.. :)

terima kasih, peringatan yg bermakna.

:)

nurul said...

salam..-)

s a r said...

assalamualaikum beb.

masyaAllah. aku lupa kaw beb.. huu