Thursday, May 10, 2012

Masih boleh dimaaf!

Assalamulaikum ~ pupukan semangat kembali. :D

Pada suatu hari...

Cik wiwi menaiki skuter merahnya untuk ke suatu destinasi yang sudah lama tidak dikunjungi. Tiba di suatu kawasan kawanan lembu. Cik wiwi dengan senang hati pun memperlahankan skuternya kerana ingin beramah mesra seperti yang pernah dilakukan sebelum ini. Cuma kali ni anak2 lembu belaka... ada putih..oren..

Tiba di hadapan seekor lembu yang sedang beristirehat sambil memandang manja kepada Cik wiwi, maka cik wiwi pun tersenyum seperti biasa dan berkata;

"Meow meow!"

~ok! dengan muka tidak beriak, cik wiwi tahu lembu tu memang tak marah! Kesalahan masih dapat dimaafkan oleh lembu2 itu kerana Cik wiwi sebelum ini hanya obses dengan haiwan berbulu comel seperti di bawah ini sahaja. Tidak pula kepada Abang2 lembu itu. ~ehehe

~ni memang tak boleh nak maafkan nih!
****************

Manusia sentiasa melakukan kesalahan. Tak kiralah besar ke kecik ke sedang ke.. tetap juga kesalahan. Bila sudah melakukan kesalahan, tentulah melibatkan orang lain kan. Bila dah tahu salah, tak reti2 nak mintak maaf ke? hm..

Berkata-kata memang mudah. Sebab? bukan diri yang rasa. Kalau sendiri rasa, tahulah boleh maafkan ke tidak kesalahan orang tu. ~aku pun ikut dann je bercakap. :D

Tenteramkah hati jika penuh dengan dendam di dalam hati? Hmm..

Tak tenang oi! Pergilah mana2 pun, dendam tu sentiasa ikut dalam hati macam saka. Senyuman yang terukir di bibir tidak selamanya teruikir indah andai dendam muncul dari celah hati, dan senyuman indah tadi boleh serta merta mati. Mood pun boleh spoiled! Tenangkah begitu cara hidupnya? Tak tenang weh! Percayalah...

Orang berbuat salah pada orang lain sewajarnya bertaubat dan meminta maaf kepada orang yang terbabit kadar segera. Jika dia buat kesalahan pada kita dan tidak meminta maaf, kita kena sedia memaafkan dia. (bab ni la orang selalu susah buat!) walaupun masing2 tahu yang tu merupakan salah satu amalan rasulullah sesama manusia. Bak kata Laksamana Sunan, kejahatan bukan dilawan dengan kejahatan juga. Kejahatan sebaiknya dilawan dengan kebaikan dan kelembutan. :D Macam api. Api dah tentulah jawabnya air. Takkan pula petrol ye tak?

Maka, sama-samalah kita memaaf. Dengan ini saya nak mintak maaf kepada sesiapa sahaja terbaca ayat ni kerana saya mungkin tak ke blog anda kerana saya tidak tahu siapa anda.  Sebab anda tidak meninggalkan sebarang tapak mahupun kesan di blog ini. Dan saya juga ingin memohon maaf jika ada sebarang bahasa yang mengguris hati atau juga terkena mengena dengan tidak sengaja. Serta ingin memohon maaf andai ada komen2 saya di blog kalian berbunyi tidak ada kena mengena dengan tajuk mahupun bahasa tak berapa nak bagus. Harap dimaafi. Sekian. Wassalam. :)







7 comments:

Kakzakie said...

Begitulah sar... dalam kehidupan walau pun manusia sebaik-baik dan selengkap-lengkapnya hamba Allah tetapi melakukan kesilapan tetap masih diberi peluang oleh Allah utk memohon ampun SO kenalah kita cuba bersedia memaafkan sesama umat...

Asakura said...

Nabi pun pesan suruh kita cakap perkara baik ataupun diam...

Jadi, sentiasalah kita saling maaf memaafi antara satu sama lain...

Cik FaRiZaM said...

kdg2 apa yg kite pikir tak sama dgn apa yg diorg pikir, hajat hati nk buat suprise, skali diorg kecik hati....:(

singgah blog sy & sy nak share something

nk ajak awk join giveaway mudah:

Kalau korang nak menang hadiah RM10 & hadiah misteri dari Maxis korang terjah blog shakiddo.com .Setiap hari sehingga 13 Mei 2012 ni, Shakiddo ada buat giveaway. Sy pun dah menang RM10 dalam Giveaway Hazman VS Food Siri ke-2 !!!!! JOM !

Cik FaRiZaM said...

singgah n follow sini

dr,
afasz.blogspot.com

dwaty said...

no body's perfect... so memaafkan orang lain akan buat kita lebih lega dan tenang...

Pencari Allah said...

Motivasi diri sendiri untuk kebaikan diri sendiri dan orang lain.

MN Taufeeq said...

insya-Allah,
anda dimaafkan
hehe