Saturday, December 1, 2018

Penat

Dah nak habis dah tahun 2018.

Apo azam tahun ni yang tak tercapai lagi?

Aku? Berlambakkkkk...

Tapi bukan nak cerita pasal azam. Semua orang ada azam ye dak?

Tapi tu la... As penulis takdak nama macam aku ni, aku cuba buat yang terbaik untuk karya. Almost 2 years aku nak siapkan satu karya memandangkan aku dah lama takdak buku. Sebab apa ambik masa dekat 2 tahun, sebab aku cuba buat kelainan. Lari dari kebiasaan atau dalam erti kata lain, KLISE. Sebab apa klise, dah BERLAMBAAAKKK yang klise. Tapi tu la... Bila tulis yang tak klise, jangan harap orang nak baca.

Sekarang ni pulak, musim cerita2 curang. Penat plus menyampah. Dari ke cerita melayu, sampai ke drama korea (sebab aku lagi banyak tengok cerita korea dari cerita melayu sekarang ni haha) banyak cerita pasal curang. Haihh...

Manuskrip yang cuba elak dari keKLISEan aku, tak lulus terbit. Penilai kata, orang tak nak baca cerita yang tarik tali ni. Nak fokuskan watak hero dan heroin aje.

Nak tahu tak, why aku buat cerita macam tu. Sebab fokus dia bukan untuk hubungan hero dan heroin semata-mata. Punyaaaalaahhh berlammbaakkk cerita dalam malaysia ni pasal hero heroin tak sudah-sudah. Aku tulis manuskrip tu untuk keluarga. Permasalahan sesebuah keluarga. Tu yang utamanya.

Tapi tu la... reader takkan baca dan takkan suka cerita-cerita macam tu berbanding cerita pasal orang bercinta lepas tu, kahwin. the end. Tu memang orang sukaaa sangat.

Bila dicadangkan untuk aku rombak semula cerita yang pernah aku rombak sebelum ni sampai makan masa dekat 2 tahun, tak mudah. Tak mudahhhh tahu tak! Dah la aku susah nak menulis sekarang.

Tapi tu la... Orang takkan faham. Cakap pun tak guna! Bak kata someone yang arif, bahan bacaan sampah! Cukup-cukuplah penulis mainstream macam aku ni dicop penulis karya sampah. Tapi bila reader sendiri suka baca bahan bacaan sampah, nak cakap apa lagi? Memang patutlah ekonomi pembukuan merudum teruk bebenor sekarang ni. Jangan terkejut kalau esok lusa, dah takde bahan bacaan yang berguna.

Untuk aku, aku sendiri dan penat. Rasa give up pun ada. Macam-macam masalah.

Tapi aku tetap dengan apa yang aku buat. Cukup-cukuplah hasil penulisan yang dah ada dan pernah aku buat, KLISE belaka sampai kena hentam bagai. Aku tahu karya aku bukan yang terbaik. Tapi sekurang-kurangnya tak di label sebagai klise.

Yang suka bebenor yang klise tu, ko tak penat ke?

Ok. Sekian bebelah rusuhan hati yang dah penat.

No comments: