Tuesday, December 18, 2018

Lawan arus

Salam.

Huwarghhhh...

Kalau ada sound effect, aku rasa dah sekuat-kuatnya bunyi aku jerit. 😅
Nasib baik tak boleh. eheh

Dunia penulisan lagi.

Makin lama aku rasa makin menyampah makin tak suka makin nak berhenti makin nak lupakan je terus!

Sebab apa? Sebab budaya membaca yang makin kronik.

Makin dikatakan karya sampah, makin belambak yang keluar pada taraf yang sama. Atas alasan, reader hari ni dah penat dengan tugasan harian di tempat kerja dan menjadikan bahan bacaan adalah hiburan. Tak nak baca yang memerlukan otak untuk berfikir dalam dan memeningkan. Dalam erti kata lain nak ringan belaka.

Definisi ringan dekat sini bukan bahan bacaan yang ringan. Ringan dia ke babak yang manusia sejagat suka. Yang happy2, yang sweet memento, etc. Tu dia ringan.

Kadang2 aku jadi tak faham dengan keinginan pembaca. Bila tulis yang ringan2 macam tu, dikatakan penulis tu terdesak, takde idea, takde realiti hidup macam duduk atas awan, sentiasa tenang ditiup angin,..bla bla bla...

Bila tulis yang ikut realiti pulak, ada yang kata serabut, pening, malas nak fikir, yada yada yada...

HELLLOOOO!

Nak apa sebenarnya sekarang ni? Tulis sendirilah.

Sesetengah writer, memang dah tak peduli halal haram. Tinggi ilmu agama pun, depa langgar je.

Untuk aku yang pernah buat silap sekali, berusaha nak buat yang terbaik supaya esok-esok aku mati, dosa aku takde berterusan subur kat dunia ni. Semua ni sebab apa, sebab duit. Bukan sebab niat nak berkarya yang mendatangkan manfaat kepada pembaca.

Cukuplah kena cop penulis sampah. Takkan nak terus jadi sampah. Sebab tu aku pilih untuk lawan arus. Yang spesis lawan arus ni pulak selalunya memang selalu terpinggir. Kena banned dengan reader yang lagi suka babak2 sweet momento ni.

Aku percaya Allah ada dengan orang2 yang benar. Dan aku dah pilih jalan aku. Tapi aku tak mampu nak tarik kawan2 yang lain. Depa tarik aku kembali ke jalan depa, ada la...

Aku cuma fikir, aku akan mati bila-bila masa aje. Kalau tiba-tiba mati masa tengah tulis benda2 yang tak berfaedah macam tu, agak-agak apa aku nak jawab kalau Allah tanya apa yang aku tulis tu?

Mungkin takkan ada lagi nama aku tercetak di atas kertas lepas ni.

Moga DIA perkenan apa yang aku cuba buat dan buat sekarang ni.

No comments: