Friday, December 24, 2010

Tersedak

Bayangkan..

Sedang elok tengah hirup sup plus kuah kicap lada, tiba-tiba tersedak. Rasanya sup pun kuar dari hidung. Dari takda flu, terus flu. Batuk tak payah cakap la. Haha. Hanya Allah je la yang tahu macam mana rasanya tu. Mana taknya, elok-elok punya makan (agak slow) tiba-tiba tesedak. Memang macam ape je la rasa. Rasa menyesal makan pun ada. Hehe.

Orang kata, kalau tiba-tiba tersedak, maknanya ada orang sebut. Cess! betul ke? Boleh pakai ke fakta tu? Uishh. Macam tak je. Yang aku tau, tersedak jadi bila salur pernafasan kita atau trakea dimasuki bendasing seperti cecair mahupun makanan dll. Tak pun, pernah cikgu Bio aku cakap, tersedak tu sebab terlalu gelojoh bila makan. Haha. Memang ada betulnya sebab tersedak ni selalunya jadi pada orang yang gelojoh je.

Tapi, bila ni jadi kat aku tadi, aku rasa takde pun aku gelojoh sebab sup tu agak suam-suam kuku. Punya la aku slow, tiba-tiba tersedak daa. Mak oi! Tak boleh tahan dah. Aku try jugak nak tahan, tapi langsung tak boleh. Dan-dan time tu jugak la aku cari air. Uish. Keluar air mata dan hidung semua sebab out of control. Rasa nak keluar balik apa yang aku dah makan pun ada jugak. Haha. Batuk tak payah cakap la. Aku dah rasa macam nak terkeluar anak tekak dah sebab terasa pedas tu tak hilang. Hehe.

Maka, janganlah dipercayai sangatlah pasal fenomena tersedak di sebabkan ada orang lain mengumpat ataupun mengata kat belakang kita. Dah tentunya sebab kegagalan fungsi di dalam tekak tu. Hehe. ~__~

No comments: