Saturday, May 20, 2023

Oh Abah_1

Salam. 

Bermulalah edisi #ohabah. 

Hari ni, abah aku buat benda yang dah memenatkan diri dia sendiri. 

Me as her daughter yang duduk depan mata dia, tak bising banyak. 

"Pergilah buat bah..." Said me as usual. 

Dah dia terbaring je dari tengah hari tadi. 

Aku ni jenis tak suka nak bebel banyak2 kali benda yang sama. Abah aku dah tua. Aku sendiri menyampah orang lain bebel benda yang sama berulang-ulang rasa macam nak tampo je. 

Begitulah rasanya kalau orang lain membebel kat ko. 

Makanya, aku pilih tak banyak cakap. Bila adik-beradik lain dapat tahu, dorang akan membebel sama. Aku pun tak suka dengar. Apatah lagi abah. Memang aku diamkan je selagi keadaan dia okey dan tak memudaratkan. 

Aku kesiankan abah. Kesian dia bila ada yang terus nak bebel2. Kiranya macam ko dah la sakit, tambah orang membebel, tak ke bertambah sakit? Gitula...

Hati orang tua ni, walau dia garang sekalipun, kecik je hati dia. Boleh jadi kecik hati dia nanti. 

Dari dulu, kita orang adik-beradik memang tak rapat mana pun dengan abah. Apa-apa pun, semua mak. Sebab dia dulu selang sehari takde kat rumah. Bila dah pencen ni, baru ada. Sebab tu bab nak berbual gelak2 mesra tu, memang takkan ada la... Nak bercakap pun benda penting je. 

Bila jadi gini, orang bebel2 kat dia, dia diam je. Tapi aku tau dia sedih la. Sedangkan sebelum ni dia boleh menjawab. Semenjak sakit ni, orang tegur, dia banyak diam. 

Sebab tu aku tak suka bising2. Takde apa nak cakap, aku pun diam. Lagi2 dalam keadaan dia sekarang ni. Selagi apa yang disuruh tu penting, ikut je la. Takyah banyak bunyik. Lagi banyak bunyik, buat dia kecik hati je buat apa kan? 

Ok dah. Aku pulak jadi tak boleh tido tak memasal. Haihh.. 

*ni pokok lada benggala yang aku tanam. Dah innalillah dah puasa lepas 😆

No comments: